środa, 21 maja 2014

Pizza na chrupiącym a zarazem puszystym cieście.


Długo poszukiwałem idealnego przepisu na ciasto do pizzy. Próbowałem różne przepisy, znalazłem nawet w pewnym momencie już ten, który kilka razy wykorzystałem i już myślałem, że nic lepszego nie znajdę. Na szczęście po raz kolejny w życiu pomogły mi gry planszowe :) Na jednym ze spotkań miałem okazję zjeść pizzę na genialnym cieście zrobioną przez plaszówkowego znajomego. Po dłuższym czasie udało się wydębić od niego przepis. Modyfikacją jest oczywiście rodzaj mąki. Oryginalnie jest to zwykła mąka pszenna, ja wykorzystałem mąkę razową.



W tym wpisie zamieszczam opis jak zrobić samo ciasto oraz porządny pomidorowy sos. Jak to w pizzy bywa, wszystkie inne dodatki pozostawiam waszej wyobraźni :)

POTRZEBNE SKŁADNIKI:

Ciasto:
  • 0,6 kg mąki pszennej razowej 
  • 1/2 opakowania żywych drożdży piekarskich
  • 1 szklanka mleka
  • 2 łyżki oleju
  • szczypta cukru
  • szczypta soli
Sos:
  • puszka pomidorów krojonych
  • 1 szklanka passaty
  • 3-4 łyżki koncentratu pomidorowego
  • oregano
  • bazylia
  • zioła prowansalskie

PRZYGOTOWANIE:

Zaczynamy od zaczynu drożdżowego. Do w miarę dużego pojemnika wrzucamy drożdże i ciepłe (ale nie gorące) mleko. Gdy się rozpuszczą dodajemy do mieszaniny cukier oraz mąkę - tyle aby wyrobić ciasto na konsystencję odrobinę gęstszego ciasta naleśnikowego. Tak przygotowany zaczyn odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Powinno rosnąć w miarę szybko, w razie potrzeby można wstawić naczynie do miski z ciepłą wodą, aby przyspieszyć namnażanie się drożdży.


Po wyrośnięciu możemy przystąpić do stworzenia samego ciasta. Do odpowiednio dużej miski wsypujemy resztę mąki, sól, olej oraz zaczyn drożdżowy. Mieszaninę wyrabiamy kilka minut, aby wprowadzić do jak najwięcej powietrza, co będzie wpływało na pulchność ciasta. Następnie znów odstawiamy do wyrośnięcia na 20-30 minut. Po tym czasie formujemy pizzę na blaszy (najlepiej wcześniej wyłożonej papierem do pieczenia) , dodajemy dodatki i jeszcze ostatni raz odstawiamy na 10 minut, aby znów urosło.Pieczemy w temperaturze 180 stopni Celsjusza do momentu zrumienienia się ciasta i stopienia się sera na pizzy.

W czasie oczekiwania na wyrośnięcie ciasta, możemy przygotować sos pomidorowy. Na patelnię wlewamy passatę, puszkę pomidorów, koncentrat oraz zioła. Całość trzymamy na ogniu, aż się odpowiednio zredukuje, a pomidory z puszki rozpadną i zagęszczą sos. Po przestygnięciu można rozsmarować na pizzy.



1 komentarze :

Agne pisze...

Ciasto idealne!

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...